כבוד הילד / אורית יפרח
כולנו: הורים, ילדים ומטפלות רוצים כבוד.
כולנו מחפשים התייחסות חיובית, כולנו תאבים להתחשבות, להערכה, לעילוי עצמי ולחשיבות.
אנו רוצים להיות חשובים ולחוש ככאלה, בעיני זולתנו ובעיני עצמנו.

   הילד הנו חוליה בשרשרת התפתחותית רצופה והדרגתית המתחילה מלידה ונמשכת עד לבגרות וזקנה.

   ילד זקוק למודל, לחיקוי, להפנמה ולהזדהות. תהליך המודלינג מתחיל בבית ונמשך במעון. אם יהיו לילד מודלים יציבים ומאמינים בדרכם, הוא יפנים אותם, יחקה ויזדהה עמם.

 

אווירה והתנהגות המדגישים את כבוד הילד, מגדילים בילד את תחושת החשיבות של עצמו. הילד חש מכובד, הוא מרגיש את עצמו כגורם שמתחשבים בדעתו. ה"אני שלו" מתחזק ומתעצם. חשיבות זו מחייבת אותו להתנהגות מתאימה, כי הכרתו העצמית נעשית גבוהה.

 

ילד שזכה להערכת הסביבה, הנו ילד בעל הערכה עצמית והכרה עצמית חיובית.

 

"אפקט המראה" דורש מאתנו לכבד את הילד, ובכך להביאו לכבד את זולתו ואת המבוגר ממנו. אוירה והתנהגות המדגישים את כבוד הילד, גוררים בעקבותיהם התנהגות מקבילה של הילד.

   אם כך, מובן הוא כי כבוד הוא הבסיס לעבודה עם ילדים. האם שונה הכבוד מחיבה ומחמימות? התשובה היא כן. מה פירוש המילה "כבוד" לילד בגיל הרך? התשובה לשאלה זו מצוייה בעשרת העקרונות הבאים:

1-       ערבו את הילדים בדברים הקשורים אליהם. אל תעבדו סביבם ואל תסיחו את דעתם כדי לעשות את העבודה מהר יותר.

2-       השקיעו בזמן איכות והיו נגישים לחלוטין לילדים. אל תתפשרו על השגחה על קבוצה, מבלי להתמקד (יותר מאשר לזמן קצר) בילד אחד.

3-       למדו את דרכי התקשורת הייחודיות לכל ילד: בכי, מילים, תנועות, מחוות, הבעות פנים, תנוחות גוף, ולמדו אותו את אלה שלכם. אל תזלזלו ביכולתו של הילד לתקשר גם אם מיומנויותיו המילוליות אינן קיימות, או מינימאליות.

4-       השקיעו זמן ומרץ בבניית אדם שלם, התרכזו ב"ילד השלם". אל תתמקדו רק בהתפתחות קוגנטיבית ואל תתייחסו אליה בנפרד מההתפתחות הכוללת.

5-       כבדו את הילדים בגיל הרך כאנשים הראויים לכך. אל תתייחסו אליהם כחפצים או כאל אנשים קטנים, נבובי ראש, שניתן לתמרן אותם.

6-       היו כנים ברגשותיכם בקרבת ילדים ופעוטים. אל תעמידו פנים שאתם חשים משהו שאינכם חשים בו, או שאינכם חשים משהו שאתם חשים.

7-       הדגימו את ההתנהגות אותה אתם רוצים ללמד. אל תטיפו!

8-       ראו בבעיות הזדמנויות ללמידה, והניחו לילדים לנסות לפתור בעצמם את בעיותיהם. אל תצילו אותם ואל תהפכו את חייהם לקלים כל העת. אל תנסו לגונן עליהם כל העת מבעיות.

9-       בנו ביטחון על ידי כך שתלמדו אמון. אל תלמדו אי אמון על ידי שתתנהגו באופן שאי אפשר יהיה לסמוך עליכם, ואל תלקו לעיתים תכופות בחוסר עקביות.

10-   ייחסו חשיבות לאיכות ההתפתחות בכל שלב. אל תאיצו בילדים להגיע לציוני דרך התפתחותיים.

 

הורים, וצוות מטפלות יקר - אנו אחראים כולנו להתפתחות הילד וכבסיס להתפתחות- לכבוד הילד.

בואו נתייחס לילדים מתוך הבנה וכבוד, ומתוך כך, לחינוך שלנו מולם תהיה לגיטימציה הגיונית ואף מובנת מאליה. כבדו אותם - והם יכבדו אותנו.

                                        

                                                                     בברכת שנת עבודה פורייה ומוצלחת

                                                                         אורית יפרח- מדריכה חינוכית

HyperLink
אווירה והתנהגות המדגישים את כבוד הילד, מגדילים בילד את תחושת החשיבות של עצמו. הילד חש מכובד, הוא מרגיש את עצמו כגורם שמתחשבים בדעתו. ה"אני שלו" מתחזק ומתעצם. חשיבות זו מחייבת אותו להתנהגות מתאימה, כי הכרתו העצמית נעשית גבוהה